مقاله درباره نظم موسیقایی قرآن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 7
نظم موسیقایی قرآن
انتخاب کلمات و واژه های به کار رفته در جملات و عبارت های قرآنی کاملاً حساب شده است به گونه ای که اگر کلمه ای را از جای خود برداشته ، خواسته باشیم کلمه دیگری را جایگزین آن کنیم که تمامی ویژگی های موضع کلمه اصل را ایفا کند یافت نخواهد شد، زیرا گزینش واژه های قرآنی به گونه ای انجام شده که اولاً تناسب آوای حروف کلمات هم ردیف آن رعایت گردیده آخرین حرف از هر کلمه پیشین با اولین حرف از کلمه پسین هم آوا و هم آهنگ شده است تا بدین سبب تلاوت قرآن روان و آسان صورت گیرد. ثانیاً تناسب معنوی کلمات با یکدیگر رعایت شده تا از لحاظ مفهومی نیز بافت منسجمی به وجود آید به علاوه مسأله فصاحت کلمات طبق شرایطی که در علم «معانی بیان» قید کرده اند کاملاً لحاظ شده است که این رعایت های سه گانه با ملاحظه و دقت در ویژگی های هر کلمه انجام گرفته است. در مجموع هر یک از واژه ها در جایگاه مخصوص خود به گونه ای قرار گرفته است که قابل تغییر و تبدیل نخواهد بود. بزرگان ادب و بلاغت، گرینش و چینش کلمات قرآن را در حد اعجاز ستوده اند. البته این دقت در انتخاب و گزینش کلمات به دو شرط اصلی بستگی دارد که وجود آنها در افراد عادی غیر ممکن است اول احاطه کامل بر ویژگی های لغت به طور گسترده و فراگیر که ویژگی هر کلمه به خصوصی را در سر تا سر لغت بداند و بتواند به درستی در جای مناسب خود به کار برد. شرط دوم حضور ذهنی بالفعل تا در موقع کاربرد واژه ها آن کلمات مدنظر او باشند و در گزینش الفاظ دچار حیرت و سردر گمی نشود حصول این دو شرط در افراد معمولی غیر ممکن به نظر می رسد . ابوسلیمان بستی در این زمینه بخوبی سخن گفته و مسأله گزینش الفاظ را در رساله خود به طور گسترده مطرح ساخته است. عرب را عادت بر این بود که برای سهولت در حفظ قوانین مدنی و اجتماعی و کیفری خود آنها را در قالب جمله های کوتاه و ظریف و ادبی در می آورند زیرا در آن زمان کتابت و تدوین در میان نبود. آنچه داشتند در سینه ها نگاه می داشتند . از این رو برای تدوین قوانین و بهتر محفوظ ماندن از شیوه های ادبی کمک میگرفتند و ادبا و فصحای عرب در کنار قانوندانان و حکمایشان گرد می آمدند. سبک و شیوه بیان اسلوب و شیوه بیان قرآنی در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید با هیچ یک اسلوب و شیوه های متداول عرب شباهت و قرابتی ندارد. قرآن سبکب نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی یابقه بود و بعداً هم نتوانستند در چنین سبکی سخن بسرایند. این از شگفتی های سخنوری است که سخنور سبکی بیافریند که مورد پذیرش و پسند شنوندگان قرار گیرد با آن که از شیوه های سخن متعارف آنان بیرون است. شگفت آورتر آن که از تمامی محاسن شیوه های کلامی متعارف بهره گرفته باشد بی آن که از معایب آنها چیزی در آن یافت شود. شیوه های سه گانه متعارف ( شعر و نثر و سجع) هر یک محاسنی دارند و معایبی . سبک قرآنی ، جذابیت و ظرافت شعر ،آزادی مطلق نثر، حسن و لطافت سجع را دارا است بی آنکه در تنگنای قافیه و وزن دچار گردد یا پراکنده گویی کند یا تکلف و تحمل دشواری به خود راه دهد. همین امر مایه حیرت سخندانان عرب گردید. بافت موسیقایی قرآن یکی از مهمترین جنبه های اعجاز قرآن که اخیراً بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته – نظم آهنگ واژگانی آن است. این جنبه چنان زیبا و شکوهمند است که عرب را ناچار ساخت از همان روز نخست اقرار کنند که کلام قرآن از توانایی بشر خارج است و تنها می تواند سخن خداوند باشد. نظم آهنگ واژگان قرآن ، نغمهای دلکش و نوایی دلپذیر پدید می آورد نوایی که احساسات آدمی را بر می انگیزد و دل ها را شیفته خود می کند. نوای زیبای قرآن برای هر شنونده ای هر چند غیر عرب محسوس است چه رسد به این که شنونده عرب باشد. هرگاه کسی برای چند بار به یک شعر گوش می سپارد، لحن و آهنگ آن برای او تکراری و ملال آور میشود اما به هنگام نیوشیدن آوای گونه گون و هم دم تجدید شونده قرآن که اسباب و اوتاد و فواصل آن پی در پی جای خود را عوض می کنند و هر کدام گوشه ای از قلب را به نوازش وا می دارند، نه تنها خسته و آزرده نمی شود، بلکه عطش او برای شنیدن همواره فزونی می گیرد سید قطب درباره نظم آهنگ قرآن می گوید: « چنین نوایی در نتیجه نظام مندی ویژه و هماهنگی حروف در یک کلمه و نیز از این جهت قرآن، هم ویژگی نثر و هم خصوصیات شعر را تواماً دارد با این برتری که معانی و بیان در قرآن آن را از قید و بندهای قافیه و افاعیل بی نیاز ساخته و آزادی کامل بیان را میسر ساخته است. در همین حال از خصوصیات شعر موسیقی درونی آن را گرفته و فاصله هایی که نوعی وزن را پدید می آورند. این خصوصیات قرآن را از افاعیل و قوافی بی نیاز ساخته و در عین حال شؤون نظم و نثر هر دو را دارا است.» در هنگام تلاوت قرآن، آهنگ درونی آن کاملاً حس می شود. این آهنگ در سوره های کوتاه با فاصله های نزدیکش و به طور کلی در تصویرها و ترسیم ها بیشتر نمایان است و در سوره های بلند کمتر اما همواره نظام آهنگ آن ملحوظ است. نظم آهنگ در آیه ها و فاصله ها در جای جای کلام قرآن آشکار است. دلیل سخن ما هم این است که اگر کلمه ای را بکه به شکلی خاص به کار رفته به صورت قیاسی دیگر کلمه برگردانیم یا واژه ای را حذف یا پس و پیش کنیم در این نظم آهنگ اختلال به وجود می آید. تمام کسانی که راز موسیقی و فلسفه روانی قرآن را درک می کنند معتقدند که در نزد هیچ هنری نمی تواند حتی بر یک حرف آن ایراد بگیرد. دیگر این که قرآن از موسیقی بسیار برتر است و این خصوصیت را دارا است که اصولاً موسیقی نیست. در نغمه های موسیقی گوناگونی صدا مد و طنین و نرمی و شدت و حرکت های مختلفی که همراهش می شود به اضافه زیر و بم و لرزش که در زبان موسیقی بلاغت صدا می نامند باعث خلجانات روحی می شود. چنانچه این جنبه از قرآن را در تلاوت مد نظر بگیریم در می یابیم که هیچ زبانی از قرآن بلیغ تر نیست و همین جنبه بر انگیزاننده احساسات آدمی است. با توجه به این دست آورد، تشویق به تلاوت قرآن با صدای بلند نیز روشن می شود. این فاصله ها که آیات قرآن بدان ختم می شوند تصویرهایی کامل از ابعادی است که جمله های موسیقایی بدان ختم می یابند. این فاصله ها در درون خود با صداها تناسب بسیار دارد و با نوع صوت و شیوه ای که صوت ادا می شود یگانگی بی مانندی دارد واز جهتی اغلب این فاصله ها با دو حرف نون و میم که هر دو در موسیقی معمول هستند یا با حرف مد پایان می گیرند که آن هم در قرآن طبیعی است. کلمات قرآن کریم که از حروفی تشکیل شده که اگر یکی از آن بیفتد یا عوض شود یا حرف دیگری به آن افزوده شود. اختلالی پدید می آید و در روند وزن و طنین و آهنگ ضعفی آشکار می شود و حس و گوش و زبان را با اشکال روبه رو خواهد کرد و سرانجام انسجام عبارت ها و زبدگی مخرج ها و مسندهای حروف و پیوستگی آن را به یکدیگر با اشکال روبه رو خواهد کرد و به هنگام شنیدن، ناهنجاری به همراه خواهد داشت. گفته اند: این جنبه از اعجاز قرآن در درجه نخست به احساسات مبهمی بر می گردد که در قلب خواننده یا شنونده بر می انگیزد. به عبارتی دیگر حروف به شکل بی نظیری در کنار هم قرار می گیرند که به هنگام شنیدن بدون وجود دستگاه های موسیقی و بدون وجود قافیه یا وزن و بحر چنین آهنگ با شکوهی از آن به سمع میرسد. نظم آهنگ درونی قرآن «موسیقی بیرونی » دست آورد صنایعی مانند قافیه سجع و تجزیه یا تقسیم سخن منظوم به مصراع های مساوی و اوزان و بحور قرار دادی است که همگی قالب های مجرد لفظی و پیوسته به شمار میآیند. اما «نظم آهنگ درونی» دست آورد جلالت تعبیر و ابهت بیان پدید آمده از مغز کلام و کنه آن است. فاصله نوع نخست با نوع دوم نیز بسیار است؛ زیرا در نوع دوم زیبایی لفظ و شکوهمندی معنا ، پیوندی ناگسستنی دارند و مؤانست میان این دو نوایی احسای انگیز پدید میآورد و نسیمی روح نواز را به وزیدن وا می دارد و درون آدمی را به خلجان می نشاند. استاد «مصطفی محمود» در بیان راز شگفت معماری قرآن که در سبک خود بی نظیر و در اسلوبش یگانه است، چنین می گوید:« این راز یکی از عمیق ترین رازهای ساختار کلامی قرآن است. قرآن نه شعر است و نه نثر و نه کلامی مسجع،بلکه قسمی معماری سخن است که موسیقی درونی را آشکار می سازد.» خواندن قرآن با آواز خوش در دستور تلاوت قرآن صدای خوش سفارش شده است و از قاری خواسته اند که نکات ظریف تلاوت – اعم از کشیدن صدا و یا زیر و بم آن و ترجیع قرائت و غیره را رعایت کند از جمله رسول گرامی اسلام می فرمایند: « زیباترین زیبایی ها ، یک موی زیباست و دیگری آواز و صدای دل کش.» «قرآن را با آواز و نواب عرب بخوانید و از آواز اهل فساد و گنهکاران کبیره پرهیز کنید.» همچنین از امام رضا (ع) و او از پدر و نیاکانش از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل است که فرمود: « قرآن را با آواز خوش بخوانید؛ زیرا آواز خوش زیبایی قرآن را افزون می کند.» سپس این آیه را تلاوت کرد: « یزید فی الخلق ما یشاء » وحدت موضوعی یا تناسب معنوی آیات یکی دیگر از ویژگی های قرآن، وجود تناسب معنوی میان آیات هر سوره است، گرچه یکجا نازل نگشته و به صورت پراکنده با فاصله های زیاد یا کم نازل شده باشند. زیرا پراکندگی درنزول آیات که به جهت مناسبت های گوناگون بوده اقتضا می کند میان هر دسته آیاتی که
سایر محصولات :
مقاله درباره نظم موسیقایی قرآن
مقاله درباره نظم موسیقایی قرآن...
مقاله درباره نظریه نسبیتمقاله درباره نظریه نسبیت...
مقاله درباره نسخه فرهنگی امنیت ملیمقاله درباره نسخه فرهنگی امنیت...
مقاله درباره نسخه ششم IPمقاله درباره نسخه ششم IP...
پاورپوینت اعتصاب و تأثیر آن بر روند جامعه.PPTپاورپوینت اعتصاب و تأثیر آن...
مقاله درباره نانوتکنولوژیمقاله درباره نانوتکنولوژی...
مقاله درباره نانو فیلتراسیون و کاربرد آن در تصفیه آبمقاله درباره نانو فیلتراسیون و کاربرد...
پاورپوینت اصول بازاریابی 14 اسلایدپاورپوینت اصول بازاریابی...
مقاله درباره مولفههای فرهنگ سازمانی موثر بر توسعه نظممقاله درباره مولفههای فرهنگ سازمانی موثر...
مقاله درباره موزه هامقاله درباره موزه ها...
مقاله درباره موتورسیکلتمقاله درباره موتورسیکلت...
پاورپوینت اصل توازن درگسترش شهرهاپاورپوینت اصل توازن درگسترش...
مقاله درباره موتورمقاله درباره موتور...
مقاله درباره موتور هواپیمامقاله درباره موتور...
مقاله درباره موتور های الکتریکی و عیب یامقاله درباره موتور های الکتریکی و...
معایب ساختمانهای فلزیمعایب ساختمانهای فلزی...
پاورپوینت استودیو آنتونیو رَوَلیپاورپوینت استودیو آنتونیو...
مقاله درباره مکانیک سیالاتمقاله درباره مکانیک سیالات...
مقاله درباره مقایسه ترانسفورماتورهای نوع خشک و روغنیمقاله درباره مقایسه ترانسفورماتورهای نوع خشک و...
مقاله درباره مقام و منزلت زن در قرآنمقاله درباره مقام...
مقاله درباره معیارهاى رفتار سالم از دیدگاه اسلاممقاله درباره معیارهاى...
مقاله درباره معماری مدرن موزه شیشه واشنگتن رشته معماریمقاله درباره معماری...
پاورپوینت ارزیابی کیفیت اجرایی ماشین های حفاریپاورپوینت ارزیابی کیفیت اجرایی...
مقاله درباره معلممقاله درباره معلم...
مقاله درباره معرفی مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارسمقاله درباره معرفی...
مقاله درباره معرفی شبکه اجتماعی حامیان ولایتمقاله درباره معرفی شبکه اجتماعی حامیان ولایت...
مقاله درباره معرفی بنای تاریخی آیینه خانهمقاله درباره معرفی بنای تاریخی...
مقاله درباره معایب جوش کاریمقاله درباره معایب جوش...
قران در وصیت نامه امامقران در وصیت نامه امام...
مقاله درباره معاونت طرح و توسعهمقاله درباره معاونت طرح و...
طرح توجیهی شکلات و تافیطرح توجیهی شکلات و...
مقاله درباره مطالبی در مورد شبکه های کامپیوتری و اینترنتمقاله درباره مطالبی در...
مقاله درباره مصنوعات چوبیمقاله درباره مصنوعات چوبی...
مقاله درباره مصنوعات فلزیمقاله درباره مصنوعات...
مقاله درباره مشکلات برنامه های آموزشی بزرگسالانمقاله درباره مشکلات برنامه...
پاورپوینت ادبیاتپاورپوینت ادبیات...
مقاله درباره مشخصات یک نیروگاه با سوخت هسته ایمقاله درباره مشخصات یک...
مقاله درباره مشخصات منگنزمقاله درباره مشخصات منگنز...
مقاله درباره مارگزیدگیمقاله درباره مارگزیدگی...
پاورپوینت اجزای تشکیل دهنده دانشکده معماریپاورپوینت اجزای تشکیل دهنده...
مقاله درباره کاربرگ ثبت اطلاعات متقاضیان ثبت اختراعمقاله درباره کاربرگ ثبت اطلاعات متقاضیان...
پاورپوینت اتوماسیون در تولید سنسورهاو کاربرد آنهاپاورپوینت اتوماسیون در تولید...
سبک سازی ساختمانسبک سازی ساختمان...
مقاله درباره عطار نیشابوریمقاله درباره عطار...
مقاله درباره طرح مسکن مهر موانع و تنگناهامقاله درباره طرح مسکن...
مقاله درباره سلامتیمقاله درباره سلامتی...
پاورپوینت آیا سازمان آینده خطاهای گذشته را تکرار خواهد کردپاورپوینت آیا سازمان آینده...
مقاله درباره دیفتریمقاله درباره دیفتری...
مقاله درباره دام پروریمقاله درباره دام پروری...
مقاله درباره خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ع از دیدگاهمقاله درباره خلاصه کتاب قیام...
مقاله درمورد آشنایی با معماری آتشکده ها در ساختمانتوضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت SSL (secure Socket Layer
پاورپوینت عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ایذه
پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت نحوه نشستن
پاورپوینت فیبرنوری وسیستم مخابرات فیبرنوری
دارو گیاهی 60 ص
مقاله تغذیه
پایان نامه مطالعات پایه فرهنگ و هویت
پاورپوینت اصلاح گل نرگس
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
پاورپوینت کشور عراق
کلمات کلیدی :شیوه های ویژگی های تلاوت قرآن شده است تناسب عنوی دست آورد دارا است این جنبه این فاصله وسیقی laquo فاصله raquo تلاوت ویژگی تناسب یzwnj
- ۹۶/۰۸/۰۹